Finomodó analitikák

Finomodó analitikák

Ha egyedi azonosítót és bármilyen kapcsolódó elköteleződési adatot küld a Google Analytics rendszernek, akkor az összes tevékenység egy felhasználóhoz társul a jelentéseiben. A felhasználói azonosító révén pontosabb számot kap a felhasználókról, elemezheti a bejelentkezett felhasználók élményeit, valamint hozzáférhet a vadonatúj több eszközös jelentésekhez

SEO körökben a fenti funkció már bizonyára nem újság és gondolom már jó ideje várt fejlesztés, de az oktatási technológiák lassabban reagáló világában ez egy új és fontos analitikai szempont lehet.

Mi lesz?

Hamarosan változik a Google követési technológiája, ami több újítás mellett finomítani kívánja az egyedi látogatás jelentését, mégpedig azonosítók bevezetésével. Elvileg eddig minden különböző eszközről érkező és azon belül is különböző böngészőből indított oldal megtekintése egyedi látogatásnak számított, attól függetlenül, hogy emögött egy, vagy több valós látogató volt. Ezt a laza többfejűséget próbálják szűkíteni az egyedi azonosítókkal, amiket hozzá lehet majd fűzni az egyedi látogatások „valós forrásaihoz”.

Hivatalosan erről van szó:

For example, a search on a phone one day, purchase on a laptop three days later, and request for customer service on a tablet a month after that is counted as three unique users in a standard Google Analytics implementation – even if all these actions happen with an account sign-in. While you can collect data about each of these interactions and devices, you can’t determine if any relationships exist. You only see independent data points.

Hogy ez a gyakorlatban mennyire fog kifinomultan működni az jó kérdés, de az látszik, hogy a Google a korábbi adatvédelmi szabályozások és a hirtelen megnövekedett mobileszköz használat miatti pontatlanságát hogyan próbálja ellensúlyozni.

De miért érdekes ez?

Mármint a tanulás, vagy tanulási adatok területén, kicsit távolabbról nézve az eseményeket.

Nagy üzlet lesz ugye a tanulási adat/portfólió a közeljövőben, nem véletlenül indultak be az ADL oldaláról is az új szabványosítási kísérletek, aminek legjobb példája a xAPI. Ott ugye emailcímek a fő azonosítók, ahogy a Mozilla Open Bagdes esetében is, míg a Google esetében a saját azonosítója.

Ha az előbbi idézetben megtalálható eseményeket (Search, Purchase, Request) átváltjuk a jelenlegi LRS-ek eseményeire (Asses, View, Curate, Contribute, Participate), akkor látható, hogy a nincs olyan távol a Google az új típusú tanulási analitikák világától, még akkor sem, ha ezek a fogalmak összetettebb cselekvéseket takarnak, mint a vásárlás. És ha ezeket a dolgokat a Google méri, az eléggé meghatározó tényező lehet a nyitott(abb) oktatási felületeken.

Továbbgondolva, ha a – nem oyan nagyon távoli – jövőben engedélyezni kívánjuk az addigra feltehetőleg kifejlesztett tanulási tevékenységek követése funkciót a fiókunknál, akkor kapunk majd (és persze nem csak mi, de a Google is) egy piacon eléggé elismert statisztikát arról, hogy mit akartunk és tudtunk meg (és értünk el, és ismertünk meg, dolgoztuk fel stb.) az elmúlt időszakban egy adott területről (tudásindex).

learning-history-tablet

A portfólió/diploma/CV világa így hamarosan elindulhat egy a fenti borítóhoz hasonló, de formájában egy interaktív tapasztalat showcase megvalósulási irányba és a kérdés csak az, mennyire képes majd a Google az oktatási területen támogatásra találni, illetve elterjedni. Mindenesetre a befektetéseket már ma sem sajnálja.