Mi történt nyáron az eLearningben?

Mi történt nyáron az eLearningben?

Ha az ember órákat várja az UPC szervízembert, akkor van ideje arra (is), hogy átnézze, mit jelölt be fontosnak a nyáron eLearning témában, és mire kell(ene) odafigyelni minden jövőbeli fejlesztéskor. Abból aztán szelektál, hogy képes legyen legalább kicsit is átlátni mi történt és röviden leírni. Ezek a kulcsszavak maradtak fenn a rostán: Folytonos béta, Adat, Egyetemi API.

Minden mindig béta

Egy kurzus sosincs készen szemlélet már a kezdetektől jelen van a szakma nyelvében, itthon is, ennek ellenére a kurzusok a mai napig le vannak adva, be vannak szerkesztve és azok aztán érintetlenül vannak hagyva.

Clive Shepherd megmondja miért:

Úgy tűnik, hogy a tanulási tartalmak tervezési és fejlesztési folyamatai termékfejlesztési módszert követnek a szolgáltatásfejlesztés helyett. A projekt csapat az indítást követően szétszéled és a kifejlesztett termék már abban a pillanatban elavultnak számít.

A megoldás az agilis fejlesztés lehet, ami minimális tartalommal indít, és a tanuló igényeihez mérten formája folyamatosan (alkalmazások verziófrissítéséhez hasonlóan) a tartalmat, amit közvetít. Ez persze Magyarosrszágon, a támogatás alapú, időszakos forrásbiztosításra épülő projektekben érezhetően magas szintű igény és ha tudjuk azt, hogy ez egy amerikai, idén nyáron kialakult konklúzió, akkor ennek a szemléletnek az elterjedésére még várnunk kell türelemmel.

Adat (már megint és még mindig és egyelőre nem)

Az oktatási szféra kitartóan érdeklődik a tanulási adatok mérése és értelmezése iránt, hol értékesítési megfontolásból, hol pedig humánusabb, mintázat-értelmezési szempontokból, teszi ezt úgy, hogy nagy általánosságban még nincs olyan valamilye, amit elemezhetne. Jópár évnek kell eltelnie méréssel egy erősen letisztult tartalmi, illetve módszertani stratégiával kialakított online oktatási szolgáltatással, hogy a nagyadat elkezdhessen megszólalni.

Ennek ellénére körvonalazódnak azok a pontok, amiket érdemes szem előtt tartani a tervezések folyamán:

Mire van szükség?

Veszünk például egy évnyi, vagy 2 szemeszternyi tanulói adatot, amit elemeznek az oktatási adatelemzők. Jól megtervezett rendszerek esetén láthatóvá válnak azok a tartalmak, amik ténylegesen segítik a tanulást és melyek használata után hatékony tudásvisszaadás(…) történik.

Tegyük fel, hogy egy valóság alapú tanulási küldetés típusú folyamatot sokkal több tanuló, több időre vesz igénybe, amin keresztül különböző típusú felmérésekben teljesít bizonyos százalékban. Ezzel szemben egy szöveg alapú problémamegoldási útvonal megtételével egy másik értékelhető szituációban másféle eredményeket ér el. Nem bonyolult. Tisztulhat a tanulásszervezés módszere céltól függően. (Ezen minták felfedezésére feltehetően megvannak a jelenlegi kutatásmódszertanok, de az adat alapú fejezet még csak most alakul)

Itt szokás megemlíteni  a “láthatóvá válik egy-egy modulban, hogy ahol sok tanuló sok időt tölt el, az valamiért problémás és újratervezést igényel” típusú értelmezést, ami egyébként jó irány, de nem új, ez a funkció azért már sokkal korábban, 10 évvel ezelőtt is elérhető volt, például a jól ismert Coedu tanulói tevékenység táblázatában. 🙂 Ettől még egy bizonyos adathalmazon alapuló logikus jelentésformlás, ami előremutató és ami valószínű, hogy meg csak a jéghegy csúcsa.

coedu-activity

A legtöbb cikk tehát azt emeli ki, hogy a sok-sok adatból és az abból kivilágló problémákból okos kurzus- és tanulásszervezési újítások jöhetnek majd létre. Ezek az újítások azonban homályosak, mivel még nincs meg az a halmaz, amiben keresgélni lehet. Értelmesen. Az ilyesmi értelmes keresgéléseket próbálja megalapozni pl. a xAPI.

Egyetem APIk

Kin Lane egy ameriaki arc, aki többek között az egyetemi informatikai rendszerek mögött lévő API-kat kutatja, hogy az egyes intézmények mennyire összetett kommunikációs rendszert alkalmaznak az ügyeik intézésére. Nagy a szórás a különböző campusok között, de már össze tudott állítani egy alapkészletet, ami már jó körvonalazza a lehetséges szabványokat.

Különböző szerepeket és azok alá tartozó aktivitási területeket párosított, amiből kijött a 2014. júliusi állapot:

Tanuló

  • Fiókok
  • Diploma
  • Ösztöndíj
  • Konzultáció
  • Repo, dokumentumtár
  • Egészségügy
  • Számlaügyek
  • Tárolók
  • Egyéb kifizetések
  • Visszafizetések
  • Tandíj

Oktatók

  • Csoportok
  • Kreditek
  • Vizsgák
  • Osztályzatok
  • Akták
  • Regisztrációk
  • Külföldi tanulmány
  • Vizsgaidőszak
  • Átutalások

Kar

  • Kutatók
  • Kutatások
  • Kinevezések
  • Kurzusok
  • Bejelentések
  • Feladatkiosztások
  • Vizsgák
  • Kurzusok
  • Tematikák

Jutalmak

  • Nyugdíj

Események

  • Naptárak
  • Jelenségek
  • Távol töltött idő

Kommunikáció

  • Kommentek
  • Emailek
  • Üzenetek
  • Értesítések
  • Tippek
  • Kérdések

Filerendszer

Leltár

A teljes tanulmány (pdf)

A teljes tanulmány (pdf)

…és ezek mellett biztos más frontokon is folytak a fejlesztések. Finomodott a xAPI leírás Andrew Downes-éknek köszönhetően, rétegződnek a tartalom típusok, online kurzus is indul erről (sajnos 500 dollárért) és a badge-ekkel is tuti történt valami. Valaki nem írna ezekről? 🙂