XIV. eLearning Fórum – A helyzet változatlan

XIV. eLearning Fórum – A helyzet változatlan

Nem történt semmi szokatlan az idei konferencián, talán a tavalyihoz képest kevesebb volt egy kerekasztal beszélgetéssel (2012-ben a minőségbiztosítás volt napirenden). Ollé János a megszokott színvonalon foglalta össze a tanulás és tanítás aktuális irányait,  a magyar startup szentháromságából kettő mutatkozott be komolyabban, a Hutter Ottó díjat pedig idén Dr. Komenczi Bertalan kapta meg.

Ollé János előadására kisebb késéssel érkeztünk, így csak három kulcsfogalmat jegyezhettünk fel: Gamification – Flipped Classroom – Konnektivizmus/MOOCs.

elerning-forum-olle-janos

Rövidre fogva: a játékosítás (auu) gyakorlatilag csak előnyökkel járhat, a tükrözött osztályterem gyakorlatát az államokban már a számtalan best practice alapján értékelik, míg itthon nincs rá példa, a MOOC-ok pedig Magyarországon leginkább „kihelyezett nyíltnapként” hasznosíthatók, illetve szakmai közösségként jobban funkcionálhatnak, mint kurzusként. Itt járunk.

Radnai Zoltán (Prezi) és Tolmács Márk (Ustream) előadásai nem kapcsolódtak közvetlenül az eLearninghez, de mindketten jól összeállított, „értelemszerű” kapcsolódási pontokat emeltek ki a cégük és az oktatás/tanulás között.

A Prezinél a térben való gondolkodás és a vizuálisan egyszerűen értelmezhető tudásátadás példáján keresztül láthattunk könnyen megvalósítható anyagokat (pl. Timeline), Tolmács Márk pedig az immerzív tanulási élményt emelte ki leginkább, az otthonról élőben nézhető előadás lehetséges hatásaként. Később egyedi üzleti csomagok lehetőségéről is szó volt, amikor a Ustream és az oktatási intézmények kapcsolatára került sor.

Komenczi Bertalan magasívű előadásai leginkább a nagyképet nézve (több év előadásait, kutatómunkáit nyomon követve) nyernek igazán értelmet, így egy-egy eseményen nehéz tartani vele a lépést, amikor is a didaktika és az eLearning szakmai gondolkodásban megjelenő viszonyáról esik szó. Míg nálunk ez nem jelenik meg közvetlenül, az angolszász gondolkodásban a technológia és pedagógia szervesen kapcsolódik össze, és amíg náluk ez láthatóan természetesebb kapcsolat, nálunk az integrálás lehetséges módjainak keresése történik. A Hutter Ottó díj átadásával remélhetőleg ez a folyamat komoly lépést tett előre.

elerning-forum-vendeg2

Délután a eLearning trendekkel és azok itthoni viszonyaival (Klötzl Ferenc), a nyitott platformok lehetőségeivel (Duchon Jenő) és az intelligens tutorálás jelenlegi állapotával (Zarka Dénes) lehetett megismerkedni és valóban előremutató gondolkodásmódokat elsajátítani.

Zárásként az eFestival idei oktatási díjazottjai következtek, melyek nem utaltak erős mezőnyre a kategóriában, de a Tudástámogató alkalmazás csoportban az Okos Dobozra érdemes felhívni a figyelmet. Itt az igényes megvalósítás mellett, a hasznosíthatóság is fontos szerepet játszik, közvetlen NAT kapcsolat a tartalmak kialakításával kapcsolatban, módszertani támogatás, óravázlat sablonok is bekerültek  a projektbe.

elerning-forum-i-tutor