Mikor lesz LRS-ünk és mi lesz benne?

Mikor lesz LRS-ünk és mi lesz benne?

Nem mostanában, és ha lesz is, sokáig hiányos képet fog csak mutatni a tanulási előzményeinkről. Az egyik oka ennek, hogy a piac aktívabb fele is csak most kezdi értelmezni a lehetséges felhasználási módokat, a másik pedig, hogy nagyon sok adatnak kell összegyűlni a tárházakban ahhoz, hogy a kívánt információk kinyerhetőek legyenek. Ezek begyűjtése pedig még el sem kezdődött igazán, vagy ha igen, azok egymástól független rendszerekben várakoznak.

Milyen tárházról van szó?

Az LRS, vagyis Learning Record Store (mondjuk: Tanulási Adattár) egy hely, ahol szabványos formában megtalálható (lesz) az összes tanulással kapcsolatos adatunk. Az LRS párhuzamosan fejlődött az Experience API (xAPI, vagy TinCan) szabvánnyal, ami az új típusú tanulási események rögzítésével foglalkozik és onnan is ismerős lehet, hogy a SCORM utódjaként emlegetik. Ezek az új típusú események landolnak a tanulási adattárban, amiket aztán lehet értelmezni, exportálni és nem utolsó sorban értékesíteni.

lrs-box-phone

Hol tartunk most?

Most a SCORMnál tartunk, vagy ott sem. Egy LMS nevű rendszernek alapvetően két fontosabb infót adunk át:

  1. valamilyen pontszámot elértünk egy valamilyen teszten
  2. elvégeztünk egy valamilyen kurzust

Ezek aztán rögzítésre kerülnek az LMS-ben, amit értelmezhetünk, bár érdekes következtetésekre nem igazán juthatunk. És ha jutunk is, elég kis idődimenziónk van (a kurzus ideje), a tanulókról pedig csak egy felhasználónevünk, amit legjobb esetben is egy tetszőleges intézményben eltöltött éveik alatt használnak.

Merre megyünk?

A xAPI egy ennél szélesebb spektrumban kívánja a történéseket leírni. Az őt használó rendszerek pedig ehhez hasonló (…) sztorikat képesek majd rögzíteni a jövőben:

Bemegyek  az egyetemi könytárba és kiveszek egy könyvet. Kijövök 25 perc múlva és boltban megvásárolok egy másikat a cafetéria keretemből. Becsekkolok egy szakmai meetupra, ahol megosztom az előadást a slideshare-n. Később beülök egy előadásra, ahol az intézmény wifi-jét használva 15-ször posztolok a twitterre (Az IP-m automatikusan jelzi az előadót, illetve a tantárgyat az xAPI felé). Kommentelek a tantárgy online felületén az aktuális résznél és kijelölöm a legfontosabb bekezdést, amit megosztok a blogomon.

Az előző történet összes állítása bekerül(het) a rendszerbe egy szabányos szerkezetben. Kiegészülhet akár az általános iskolai, gimnáziumi, főiskolai, vagy a szabadidőben végzett akármilyen aktivitásom összes hasonló adatával.

Ebből a hatalmas adathalmazból aztán többen is szeretnének majd számukra érdekes és értékes információkat kinyerni. Ilyenek adatfogyasztók lehetnek majd az iskolák, a cégek akivel dolgozunk a jövőben, vagy mi magunk. Illetve bárki más is, de ez a három fő fogyasztó csoport. A kérdések tehát már a jelenlegi technikai fejlettség szintjén is felmerülnek: Hol legyen ez a hely, ahova elhelyezem az adataimat és kinek, milyen jogosultsága legyen felettük?

Más aspektusban már korábbról is ismert kérdések ezek, de az oktatási piac – manapság amúgy is kellően aláaknázott – területén újabb irányokat jelölnek ki, amikre valahogyan érdemes reagálni.

Kezdeményezések persze már vannak ma is, amelyek hamarosan itt is olvashatóak lesznek.