A duális képzés és a felsőoktatás

A duális képzés és a felsőoktatás

Ahogy kijött az idei felsőoktatási stratégia (vagy legalábbis egy része) a 2020-as célokat illetően, már alakulnak is az egyetemeken a kiszolgáló infrastruktúrákat megálmodó projektek. Az egyik fő kulcsszó a témában a duális képzés fejelsztése, melynek keretében a campusokon létrejönnek majd az egyetemi és iparági szereplőket megfelelő arányban keverő intézetek, hogy új képzési programokat találjanak ki a jövőben beiratkozottak számára.

Ennek a tervnek a hatására volt egy gyors agyalás a Hálózat és az eLearning Centrum között, hogy ha mindezeket a háttérinformációkat számba vesszük, milyen online oktatási háttérrendszer készülehtne el az elkövetkező 6 évben. Csak a frontend oldaláról nézve a koncepció a következőképpen alakult.

Alapszituáció

Elkezdi a tanuló az egyetemet és felváltva folynak a szemeszterei az egyetemen, illetve az adott képzéshez kapcsolódó vállalat irodáiban és műhelyeiben.Van fizetése is és ösztöndíja, mert tanul és dolgozik is. az egyik helyen megtanulja, a másik helyen hasznosítja és gyakorolja. Megalapozza azt utat, amit egyébként sok időbe és pénzbe kerülne az alap 5 év után a 0-ról kezdeni.

A hangsúlyok

Az egyetem megtartja a hagyományos eLearning szolgáltató szerepét (a hagyományos itt erős szó, de a koncepció miatt legyen az) és a korábbi 7-8 év tartalomfejleszétési projektjeit elkezdi átgondolni egy piaci szempontok szerint érékelhető tartalomstratégia alapján, hogy a fent említett időszak végére létrejöhessen egy, az akkori technikai lehetőségeket (is) kiszolgáló digitális tudástár. Ebben nagy szerepe lenne a media design-nak az open-nek, a social-nak, tehát azoknak a kulcsszavaknak, amik eddig nem voltak előtérben.

A vállalatok a fókuszt inkább a “m” lényegére helyeznék, vagyis kialakítanák a most még viccesen hangzó iparági bagde rendszerüket, beépítenék a játékosítást a folyamataikba, illetve területtől függő magas színvolnalú teljesítmény-támogatási eszközöket fejlesztenének ki.

concept-hueun

Mindeközben…

Mérnének. Tanulást, teljesítményt, valós adatak alapján. Mivel közös háttérrendszerek működnének a képzések mögött,  a tanulási analitika és a cégnél létrejött teljesítmény adathalmazai kellő alapanyagot szolgáltathatnának az elemzésekhez, melyek alapján történhetne egy második etap tervezése.

A legkomolyabb tényező egy ilyen projekt kivitelezésében nem a technológiai, szakmai és minőségbiztosítási elem, hanem magának a digitális átalakítás folyamatának menedzselése, ami az új minőségű tartalomnak, a tudás mérésének és értékelésének, illetve egy élő, online ePortfólió  tanulmányi és munkaerőpiaci szempontjainak kidolgozását jelenti.

Ez így leírva is bonyolult. Mindenesetre filmes hasonlattal élve egy ilyen átalalkítás megszervezését sok-sok high conceptnek kell megelőznie, miközben az alkotóelemek részletei (szabványok) folyamatosan a célnak megfelelően fejlődnek.

Ez a sztori majd innen folytatódik.